Her er våre nye salgs- og leveringsbetingelser kraftfôr med virkning fra 01. juni 2023.
Salgs- og leveringsbetingelser for kraftfôr bulk og emballert vare
- Generelt
Ved bestilling av kraftfôr gjelder disse salgs- og leveringsbetingelsene beskrevet nedenfor.
Vi oppfordrer våre kunder til å bestille kraftfôret i god tid. Dette bidrar til forutsigbarhet i forhold til leveranse for deg som kunde, samt effektiv produksjon og logistikk.
2. Bestillingsfrister, bulkrabatter og tillegg
Det gis rabatt ved fleksibelt leveringsvindu, se tabell under «Kraftfôr Bulk».
Leveringsvindu 1 til 3 virkedager forutsetter at kunde bestiller minimum 3 virkedager før ønsket levering.
Leveringsvindu 1 til 5 virkedager forutsetter at kunde bestiller minimum 5 virkedager før ønsket levering.
For bestillinger som må leveres på en bestemt dag gis ingen rabatt.
2.1 Bestilling
Min Side/App
Bestillinger kan gjøres enkelt hele døgnet året rundt via Min Side/App. Ta kontakt med Kundesenter
for å få tilgang. Det gis en rabatt på kr 100,- pr ordre over 6 tonn ved bestilling via Min Side/App.
Kundesenter
Bestilling kan også gjøres på tlf. 74 22 71 70 alle virkedager i tidsrommet kl. 07.30-15.30.
Bekreftelse på bestilling
Bekreftelse sendes til kunde pr. SMS/e-post ved bestilling. Kunde har ansvar for omgående å kontrollere bekreftelsen, slik at dette er i henhold til ønsket bestilling. (bl.a. type/mengde/silonummer). Dette gjelder bulk og sekkevarer.
I de tilfeller kunde reklamerer på en leveranse men som er i henhold til utsendt bestillingsbekreftelse,
er det bestillingsbekreftelsen som gjelder.
Varerute
Det sendes ikke bekreftelse på SMS for varer som skal leveres med vareruten.
Kraftfôr bulk
Dagen før planlagt levering sendes en SMS til kunden med estimert tidspunkt for levering. Når SMS for planlagt
levering med estimert tidspunkt for levering er sendt, vil det ikke være mulig å gjøre endringer på bestilling via
Web/APP. Kundesenter må kontaktes. Kostnader ved en eventuell avbestilling etter lasting viderefaktureres kunde
i sin helhet. Etter opplasting av kraftfôr fra fabrikk sendes det SMS til kunden med lastet mengde.
Kontaktinformasjon
Bestillinger som ikke er hasteleveringer, gjøres på følgende måter:
• Våre hjemmesider/Min Side: https://www.norgesfor.no/hundseth/
• Norgesfôr Strand APP (for smarttelefon)
• Telefon: 74 22 71 70, mandag til fredag kl. 07.30 – 15.30
• E-post: post@strandunikorn.no
2.2 Hastelevering
Hastelevering hverdag
For bestilling av kraftfôr med levering samme dag, eller bestilling etter kl. 12.00 for levering påfølgende dag
må kundesenter kontaktes (tlf. 74 22 71 70, betjent fra kl. 07.30-15.30). Se pristillegg i tabell ovenfor.
Hastelevering helg
Hastelevering i helg/helligdager rettes til vår vakttelefon tlf. 48 28 06 75 i tidsrommet mellom kl. 08.00 -15.30.
Maksimalt volum pr. kraftfôrslag som kan bestilles ved hastelevering er inntil 3 tonn. Se pristillegg i tabell ovenfor.
Vakttelefon brukes kun til hastelevering helg. Ordinær bestilling gjøres i ordinær åpningstid eller Web/App.
3. Levering bulk, faste dager
Vi er opptatt av å tilby kostnadseffektive leveranser av kraftfôr. For å etterleve dette har vi et leveransemønster
for enkelte områder med leveranser på faste leveringsdager. Fleksibelt leveringsvindu kan også benyttes i områder
med faste leveringsdagger (se pkt. 2). Oversikt over områder med faste leveransedager, se våre hjemmesider.
4. Levering emballert vare og sekkevare – faste dager
Emballert vare og sekkevare leveres med vareruter for de ulike geografiske områdene. Se oversikt over varerutene
på vår hjemmeside. (Oversikt publiseres medio januar 2024) Tilgjengelige leveransedager blir opplyst ved bestilling. Bestillingsfrister
for varer som ønskes levert med varerute, er senest dagen før innen kl. 10.00. Ønsker du varer på varerute mandag må dette bestilles fredag innen kl. 10.00. Kraftfôr i sekk som er bestillingsvare har en bestillingsfrist på 5 virkedager og i henhold til gjeldene oppsett for vareruter.
5. Næringsinnhold i kraftfôret/prøvepose
Produktinformasjon på våre nettsider er veiledende, og levert produkt kan derfor avvike. Innleggsseddel følger
leveransen og beskriver hvilke næringsverdier levert produkt inneholder.
Det er krav til oppbevaringsboks (eks. postkasse) for innleggsseddel og prøvepose i umiddelbar nærhet til
innblåsingsrør for silo. Det er kunden sitt ansvar å henge opp denne. Kunde skal sørge for at oppbevaringsplass
er ren og inneholder nødvendig plass for prøvepose/innleggsseddel. Sjåfør skal ikke oppsøke husdyrrom for
levering av prøvepose/innleggsseddel.
Merket postkasse for slik oppbevaring kan bestilles av Strand Unikorn, pris kr 300,-/stk. Denne blir levert sammen
med neste kraftfôrleveranse.
6. Støvpose for bruk ved innblåsing
Dersom kunden ønsker at støvpose skal benyttes ved innblåsing, må kunden spesifisere dette ved første bestilling. Kunden skal plassere rengjort støvpose i oppbevaringsboksen/postkassen for prøvepose/innleggssedler.
Det er kunden sitt ansvar å ta av og tømme og eventuelt tørke/rengjøre støvposen etter innblåsing og plassere
den tilbake til oppbevaringsboksen/postkassen for bruk ved neste levering.
7. Henting av ubenyttet kraftfôr i bulk
Ønsker kunde å returnere ubenyttet kraftfôr, kan dette gjøres på følgende vilkår:
• Varen må være egnet for gjenbruk i henhold til våre kvalitetskrav og etter eventuell besiktigelse.
• 60 % av vareverdien på kjøpstidspunkt krediteres (pris på faktura legges til grunn).
• Sugebil belastes etter enhver tid gjeldende timesats.
• Minste kvantum som hentes er 1.000 kg.
8. Fakturering, priser og betalingsbetingelser
Faktura for levert vare utstedes fortløpende med forfall i henhold til våre ordinære betalingsbetingelser.
• Kraftfôrpris kan justeres 2 ganger per måned.
• Ved bruk av leveringsvindu er det siste leveringsdato som er gjeldende for prisen.
• Autogiro pr. 5 dager – 1 % rabatt.
• Netto – betaling pr. 15 dager. Ved for sen betaling tilkommer renter etter statens satser.
• Årskvantumsrabatt justeres årlig i henhold til kjøpt volum foregående år.
9. Over-/underlevering av kraftfôr bulk
Det kan være en differanse på inntil +/- 400 kg i henhold til bestilt mengde ved levering av kraftfôr bulk.
Kvantumsrabatter er ut fra bestilt mengde kraftfôr.
10. Fraktbelastning kraftfôr
Fraktkostnader belastes etter ulike satser i ulike områder. Leveres kraftfôr til samme kunde på ulik adresser faktureres frakt i forhold til adresse. For fraktsatser i ditt område, se Min Side/APP. Stedsfrakttilskudd, i samsvar med statens til enhver tid gjeldende ordning, utbetales eller trekkes fra i faktura. Frakt reguleres i henhold til transportindeks.
11. Kundens plikter ved levering
11.1 Fremkommelighet
Levering bulk
Forholdene for kraftfôrbilen skal være tilfredsstillende med hensyn til brøyting, strøing, vegstandard og
fremkommelighet til innblåsingsrør. Det skal sikres mot snøras fra tak der dette kan forkomme. Det skal være
fremkommelig for lastebil. For leveringer over 15 tonn må det være fremkommelig for både lastebil og henger.
Generelt anbefaler vi at innblåsingsrørene plasseres slik at rørgata blir kortest mulig og med minst mulig bruk av 90 graders bend som kan redusere kvaliteten på pelletsen. Maksimal lengde fra lastebilstopp til innblåsingsrør er 12 meter.
Vi og våre transportører kan nekte å levere dersom leveringsstedet ikke er tilfredsstillende. Må transportør returnere
til kraftfôrfabrikk med bestilt vare, vil ekstra kostnader for retur faktureres kunde etter transportørens satser.
Levering av sekkevarer
Ved mottak av sekkevarer må dette kunne plasseres på tørt underlag og på et egnet lagringssted.
11.2 Smittevern
Kunde skal påse at forholdene rundt silo/innblåsingsrør er hygienisk gode. Dette skal sikre at utstyr
og transportør ikke blir tilsølt og unngå at smitte kan overføres til andre produsenter.
Transportør skal ikke bevege seg inn i fjøs eller andre bygninger, samt ikke være i kontakt med områder med
husdyrgjødsel eller døde dyr.
Vi og våre transportører kan nekte å levere dersom leveringsstedet ikke er tilfredsstillende som beskrevet over.
Levering vil skje når avviket er lukket. Om transportør må returnere uten å ha levert varen, faktureres kunden
etter transportørens satser.
11.3 Lagring i silo og sekkevarer
Lagring i silo
Kunde skal påse at lagringsforholdene for kraftfôr bulk er hygienisk tilfredsstillende. Dette forebygger at det danner seg skadelige organismer, som kan smitte nytt kraftfôr som blir fylt på. Det er kunden sitt ansvar å sikre gode rutiner
for sjekk og rengjøring av kraftfôrsilo.
Visuell kontroll av silo og med tilhørende rør og skruer bør utføres hver 6. uke. Kraftfôrsilo skal alltid inspiseres av kunden før påfylling, dette er spesielt viktig ved sjelden påfylling. Om mulig bør siloen tømmes minst 2 ganger i året, med påfølgende rengjøring. For mer informasjon om lagring i silo, se informasjon fra aktuell siloleverandør.
Lagring sekkevarer
Kunde skal påse at lagringsforholdene for sekkevarer er hygienisk tilfredsstillende, og at varene oppbevares tørt.
Dette forebygger at det danner seg skadelige organismer som for eksempel mugg.
11.4 Merking av silo
Kunde har ansvar for å sikre riktig merking av silo ved bruk av våre merkelapper. Alle siloer skal ha
særegen nummerering, uavhengig om siloene står på ulike plasser/hus/gnr. Siloer som ikke er i bruk
skal blokkeres/demonteres, alternativt merkes tydelig med «SKAL IKKE BENYTTES».
11.5 Manglende kapasitet ved mottak
Kunde er ansvarlig for at bestilt mengde på angitt silo ikke overgår ledig plass på silo. Hvis bestilt volum
av samme kraftfôrslag ønskes fordelt på flere siloer, må silonummer med aktuelt volum oppgis ved bestilling
i hvert enkelt tilfelle.
Hvis kontakt med kunde ikke oppnås slik at alternativ plass kan avklares raskt, vil transportør returnere
til kraftfôrfabrikk for tømming av gjenværende volum. Ekstra kostnader for retur blir fakturert kunde etter
transportør sine satser.
12. Reklamasjoner
Se våre generelle salgs- og leveringsbetingelser om kundens plikter.
Ved mistanke om feil med fôret må kunde umiddelbart meddele dette, senest innen neste virkedag etter
oppdaget mistanke. Eventuelle reklamasjoner må meldes før gjeldende produksjon/innsett er avsluttet.
Strand Unikorn AS er ikke ansvarlig for mangler ved leveransen, dersom kunde ikke har fulgt våre instruksjoner
og råd for lagring og bruk av fôret.
Kreves analyse av kraftfôret, skal representativ prøve for analyse tas ut av kunde og kraftfôrleverandør
i fellesskap. Analyselaboratorium og eventuell fordeling av kostnader skal avtales.
I de tilfeller det fremmes spørsmål knyttet til levert vare, hvor kunde ønsker retur av varen, så vil fordeling
av returkostnader bli endelig avklart når analyser og årsakssammenheng foreligger.
I tilfeller der avvik avdekkes og erstatning skal utbetales og det ikke oppnås enighet, må partene avtale å
oppnevne en uhildet 3. part som foretar skadeberegningen. Selgers ansvar kommer frem av våre
generelle salgs- og leveringsbetingelser. Ved reklamasjonssaker forholder vi oss til vår kontraktspart som
kjøpte varen.