Les våre salgs- og leveringsbetingelser på kraftfôr med virkning fra 14. oktober 2024 . Ta gjerne kontakt med salgssenter eller din kontaktperson for nærmere informasjon hvis du har noen spørsmål om hva dette betyr for deg.
1.Generelt
Ved bestilling av kraftfôr gjelder disse betingelser sammen med våre generelle salgs- og leveringsbetingelser som du finner på vår hjemmeside: www.strandunikorn.no. Dersom det er motstrid mellom de generelle betingelsene og disse for kraftfôr, går salgs- og leveringsbetingelsene for kraftfôr foran.
Vi oppfordrer våre kunder til å bestille kraftfôret i god tid. Dette bidrar til forutsigbarhet mht. leveranse for deg som kunde, samt effektiv produksjon og logistikk.
2. Bestillingsfrister, bulkrabatter og gebyr
Kraftfôr Bulk
Det gis rabatt ved fleksibel levering, se tabell under «Kraftfôr Bulk». For bestillinger som må leveres på en bestemt dag gis ingen rabatt. Kvantumsrabatter er ut fra bestilt mengde.
Bestillingsfrist kl. 12.00 mandag – fredag
Fleksibel leveringsvindu*
Rabatt øre/kg
Fleksibelt leveringsvindu 1 til 3 virkedager | 2 øre |
Fleksibelt leveringsvindu 1 til 5 virkedager, bestilling under 15 tonn | 3 øre |
Fleksibelt leveringsvindu 1 til 5 virkedager, bestilling over 15 tonn | 4 øre |
*Bestilling etter kl. 12.00, samt lørdag/søndag og helligdager telles ikke som virkedager
Levering på en bestemt dato, samt leveringsvindu mindre enn 3 virkedager, gir ikke rabatt
Gebyr ved hastelevering | Kr |
Levering samme dag | 2000,- |
Bestilling etter kl. 12.00, levering neste virkedag | 1000,- |
Levering helg/helligdager | 4000,- |
Levering utenfor faste leveringsdager oversikt faste kjøredager | 2000,- |
Bestilling
Min Side Web/App
Bestiling via Min Side kan gjøres enkelt hele døgnet året rundt. Ta kontakt med Salgs- og servicesenter for å få tilgang.
Det gis en rabatt på kr. 100, – pr. ordre over 6 tonn ved bestilling via vår bestillingsportal Min Side Web/App.
Salgs- og servicesenter
Bestilling kan også gjøres på tlf. 62 35 15 00 alle virkedager i tidsrommet mellom kl. 07.30-16.00
og på e-post, post@strandunikorn.no
Ordrebekreftelse på bestilling
Ordrebekreftelse sendes til kunde pr. SMS/e-post ved bestilling. Kunde har ansvar for omgående å kontrollere bekreftelsen, slik at dette er i henhold til ønsket bestilling (bl.a. type/mengde/silonummer/leveringsmåte). Dette gjelder bulk og sekkevarer. I de tilfeller kunde reklamerer på en leveranse, men som er i henhold til utsendt bestillingsbekreftelse, er det bestillingsbekreftelsen som gjelder.
Bestilt og levert mengde samt faktura kan den enkelte kunde hente ut på Min side Web/App.
Etter opplasting av kraftfôr bulk fra fabrikk sendes det SMS til kunden med lastet mengde. For sekkevarer sendes det ikke SMS om lastet mengde.
Hastelevering
Hastelevering hverdag
For bestilling av kraftfôr med levering samme dag, eller bestilling etter kl. 12.00 for levering påfølgende dag
må Salgs- og servicesenteret kontaktes (tlf. 62 35 15 00, mandag til fredag fra kl. 07.30 til kl. 16.00). Se hastegebyr i tabell ovenfor.
Hastelevering helg
Hastelevering i helg / helligdager rettes til vår vakttelefon tlf. 915 38 293 i tidsrommet mellom kl. 08.00-15.30.
Kun telefon, ikke SMS. Maksimalt volum pr. kraftfôrslag som kan bestilles ved hastelevering er inntil 3 tonn.
Det vil tilkomme et hastegebyr på kr 4000.
Vakttelefonen brukes kun til hastelevering helg. Ordinær bestilling gjøres i ordinær åpningstid eller Min Side Web/App.
3. Faste leveringsdager bulk
Vi er opptatt av å tilby kostnadseffektive leveranser av kraftfôr. For å etterleve dette har vi et leveransemønster for enkelte områder med leveranse på faste leveringsdager. Fleksibelt leveringsvindu kan også benyttes i områder med faste leveringsdager (se pkt. 2).
Oversikt over områder med faste leveransedager, se våre hjemmesider:
Kjøreruter bulk – Strand Unikorn (norgesfor.no)
Ved levering utenom faste kjøredager, tilkommer det et hastegebyr, se tabell punkt 2.
4. Levering emballert vare og sekkevarer – faste dager
Emballert vare og sekkevarer leveres med vareruter for de ulike geografiske områdene.
Se oversikt over varerutene på vår hjemmeside: Vareruter – Strand Unikorn (norgesfor.no).
Tilgjengelige leveransedager blir opplyst ved bestilling.
Bestillingsfrister for varer som ønskes levert med varerute, er senest dagen før innen kl. 10.00.
Ønsker du varer med på varerute mandag må dette bestilles fredag innen kl. 10.00.
5. Næringsinnhold i kraftfôret/prøvepose
Produktinformasjon på våre nettsider er veiledende, og levert produkt kan derfor avvike. Innleggsseddel følger leveransen og beskriver hvilke næringsverdier levert produkt inneholder.
Det er krav til oppbevaringsboks (f.eks. postkasse) for innleggsseddel og prøvepose i umiddelbar nærhet til innblåsingsrør for silo. Det er kunden sitt ansvar å henge opp denne. Kunde skal sørge for at oppbevaringsplass er ren og inneholder nødvendig plass for prøvepose/innleggsseddel. Transportør skal ikke oppsøke husdyrrom for levering av prøvepose/innleggsseddel eller hente støvpose.
Merket oppbevaringsboks kan bestilles fra Strand Unikorn, pris kr 300,-/stk. Denne blir levert sammen med neste kraftfôrleveranse.
6. Henting av ubenyttet kraftfôr i bulk
Ønsker kunde å returnere ubenyttet kraftfôr, kan dette gjøres på følgende vilkår:
– Varen må være egnet for gjenbruk iht. våre kvalitetskrav og etter eventuell besiktigelse
– Kreditering av 60 % av vareverdien på kjøpstidspunkt (pris på faktura legges til grunn)
– Sugebil belastes med etter gjeldende timesats
– Minste kvantum som kan hentes; 1.000 kg.
7. Henting av kraftfôr bulk kunde
Henting av kraftfôr bulk med egen transport er ikke tillatt av hensyn til smitte/hygiene og transportsikkerhet ved kraftfôrfabrikk.
8. Fakturering, priser og betalingsbetingelser
Faktura for levert vare utstedes fortløpende med forfall i henhold til våre ordinære betalingsbetingelser.
– Pris kan justeres 2 ganger per måned.
– Ved bruk av leveringsvindu er det siste leveringsdato som er gjeldende for prisen.
– Autogiro pr. 5 dager – 1 % rabatt.
– Netto betaling pr. 15 dager.
– Årskvantumsrabatt justeres årlig iht. kjøpt volum foregående år.
9. Fraktbelastning kraftfôr
Fraktkostnader belastes etter satser i ulike områder. Leveres kraftfôr til samme kunde på ulike adresser faktureres frakt i forhold til adresse. Stedsfrakttilskudd i samsvar med statens til enhver tid gjeldende ordning trekkes fra faktura. Fraktsatser kan justeres kvartalsvis.
Frakt reguleres i henhold til transportindeks og kan justeres inntil 4 ganger per år.
10. Kundens plikter ved levering
Vi og vår transportør kan nekte å levere dersom leveringsstedet ikke er tilfredsstillende som beskrevet under.
Levering vil skje når eventuelle avvik er lukket.
Dersom transportør returnere til kraftfôrfabrikk med bestilt vare vil ekstra kostnader for retur faktureres kunde.
10.1 Fremkommelighet
Forholdene for kraftfôrbilen skal være tilfredsstillende med hensyn til brøyting, strøing, vegstandard og fremkommelighet til innblåsingsrør. Det skal sikres mot snøras fra tak, der dette kan forkomme. Det skal være fremkommelig for lastebil. For leveringer over 15 tonn må det være fremkommelig for både lastebil og henger.
Generelt anbefaler vi at innblåsingsrørene plasseres slik at rørgata blir kortest mulig, med minst mulig bruk av 90 graders bend som kan redusere kvaliteten på pelletsen. Maksimal lengde fra lastebilstopp til innblåsingsrør er 12 meter.
Levering av sekkevarer
Ved mottak av sekkevarer må dette kunne plasseres på tørt underlag og på et egnet lagringssted.
10.2 Smittevern
Kunden skal påse at forholdene rundt silo/innblåsingsrør er hygienisk gode. Dette skal sikre at utstyr og transportør ikke blir tilsølt for å unngå at smitte kan overføres til andre kunder.
Transportør skal ikke bevege seg inn i fjøs eller andre bygninger, samt ikke være i kontakt med områder med husdyrgjødsel eller døde dyr.
10.3 Lagring i silo og sekkevarer
Kunden skal påse at lagringsforholdene for kraftfôr i bulk er hygienisk tilfredsstillende. Dette forebygger at det danner seg skadelige organismer, som kan smitte nytt kraftfôr som blir fylt på. Det er kunden sitt ansvar å sikre gode rutiner for sjekk og rengjøring av kraftfôrsilo. Dersom det oppdages mugg eller lignende ved henting av kraftfôr er kunden ansvarlig for merkostnaden.
Visuell kontroll av silo og tilhørende rør og skruer bør utføres hver 6. uke. Kraftfôrsilo skal alltid inspiseres av kunden før påfylling. Dette er spesielt viktig ved sjelden påfylling. Om mulig bør siloen tømmes minst 2 ganger i året, med påfølgende rengjøring. For mer informasjon om lagring i silo, se informasjon fra aktuell siloleverandør.
Lagring sekkevarer
Kunden skal påse at lagringsforholdene for sekkevarer er hygienisk tilfredsstillende, og at varene oppbevares tørt.
Dette forebygger at det danner seg skadelige organismer, som for eksempel mugg.
10.4. Merking av silo
Kunden har ansvar for å sikre riktig merking av silo ved bruk av våre merkelapper. Alle siloer til en kunde skal ha særegen nummerering, uavhengig om siloene står på ulike plasser/hus/gnr. Siloer som ikke er i bruk skal blokkeres / demonteres, eller
alternativt merkes tydelig med “SKAL IKKE BENYTTES”.
10.5 Manglende kapasitet ved mottak
Kunde er ansvarlig for at bestilt mengde på angitt silo ikke overgår ledig plass på silo. Hvis bestilt volum av samme kraftfôrslag ønskes fordelt på flere siloer, må silonummer med aktuelt volum oppgis på bestillingen i hvert enkelt tilfelle.
Hvis kontakt med kunde ikke oppnås slik at alternativ plass kan oppdrives raskt, vil transportør returnere til kraftfôrfabrikk for tømming av gjenværende volum. Ekstra kostnader for retur blir fakturert kunde etter transportør sine satser. Returvarer som ikke losses fra transportør krediteres ikke.
11. Reklamasjoner
Se våre generelle salgs- og leveringsbetingelser om kundens plikter.
Ved mistanke om feil med fôret må kunde umiddelbart meddele dette, senest innen neste virkedag.
Strand Unikorn AS er ikke ansvarlig for mangler ved leveransen, dersom kunde ikke overholder sine plikter og følger våre råd for lagring og bruk av fôret.
Kreves analyse av kraftfôret, skal representativ prøve for analyse tas ut av kunde og kraftfôrleverandør i fellesskap. Analyselaboratorium og eventuell fordeling av kostnader skal avtales.
I de tilfeller det fremmes spørsmål knyttet til levert vare, hvor kunde ønsker retur av varen, så vil fordeling av returkostnader bli endelig avklart når analyser og årsakssammenheng foreligger.
I de tilfeller at avvik avdekkes og erstatning skal utbetales, og det ikke oppnås enighet, må partene avtale å oppnevne en uhildet 3. part som foretar skadeberegningen. Selgers ansvar fremgår av våre generelle salgs- og leveringsbetingelser. Ved reklamasjonssaker forholder vi oss til vår kontraktspart som kjøpte varen.